De voordelen van yoga voor sporters

De voordelen van yoga voor sporters

De voordelen van yoga voor sporters

Wanneer je door een willekeurige stad loopt, zie je dat de Nederlanders wat hebben ontdekt, namelijk; yoga. De yogascholen/studio’s schieten als paddenstoelen uit de grond en het lijkt erop dat het geen trend is maar iets blijvends.

Er worden verschillende  yogastijlen aangeboden, van hatha, bikram, vinyasa, yin, yin-yang tot kundalini yoga. Wanneer je een beginnende yoga beoefenaar bent heb je geen idee dat er zoveel verschil kan zitten in “gewoon yoga”.  Iedereen heeft een andere reden om yoga te beoefenen. De één zoekt de ontspanning de ander ziet het als een workout, spiritueels of meer mentaals. Voor sporters is yoga de perfecte aanvulling op hun trainingsprogramma.

Yoga is om verschillende redenen een toegevoegde waarde aan een trainingsprogramma voor sporters om 2 verschillende redenen namelijk; fysiek en mentaal.

Laten we met het eerste beginnen. Waar normale trainingen gericht zijn op het sterker of sneller worden, maken ze gebruik van oefeningen waar de grote spiergroepen mee worden getraind. Ik heb het dan over bijvoorbeeld circuittrainingen, duurtraining en krachttrainingen. Bij yoga, gebruiken we ook de “kleine spieren”, welke vaak onderontwikkeld zijn, wat kan resulteren in onbalans in het lichaam met als mogelijk gevolg blessures. Door regelmatig yoga te beoefenen train je ook je kleine, subtiele spieren in je lichaam waardoor er een balans is in je lichaam (minder kans op blessures).

Veel yogahoudingen (asana’s) hebben een focus op balans; Regelmatig yoga beoefenen, helpt je een juiste balans en lichaamscoördinatie te ontwikkelen. In bijvoorbeeld de klimwereld, is een juiste balans en lichaamscoördinatie nodig om te zorgen dat je zo efficiënt mogelijk kan klimmen waardoor  je zo min mogelijk inspanning levert dus beter, sneller en langer kan klimmen.

Door yoga wordt je ook flexibeler. Vele sporters zullen het beamen; van veel trainen krijg je korte spieren. Door yoga verleng je je spieren, je bewegingsruimte wordt hierdoor direct vergroot. Een grotere bewegingsruimte kan bijvoorbeeld voor klimmers net dat stukje geven wat ze normaal te kort komen.

Tot slot eindigt elke yogales met de “savansana”; van origine helpt dit om een mentale controle te ontwikkelen. Eigenlijk is het zo bedoeld dat de gehele yogales, jou zowel fysiek als mentaal voorbereid op de mentale training of meditatie welk op de yogales volgt; het ontwikkelen van mentale controle, je gedachten te kalmeren en je te kunnen focussen. Dit zijn precies de ingrediënten welke nodig zijn, voor topsporters om verder te kunnen komen daar waar ze nu eigenlijk staan.